Розробки уроків

Урок

Тема уроку: « Реформи оперного жанру»
Епіграф до уроку:
«Як композитор Ріхард Вагнер, безумовно, одна з найвидатніших особистостей другої половини XIX століття, і його вплив на музику величезний».
Мета. Визначити особливості творчості Ріхарда Вагнера на прикладі фрагмента опери «Валькірія», реформаторські ідеї Вагнера в оперному жанрі, що ґрунтуються на принципі неперервного розвитку музики та системі лейтмотивів. З’ясувати значення понять «тетралогія», «лейтмотив». Закріпити визначення понять «романтизм», «опера», «лібрето», «музична драматургія», «принципи драматургічного розвитку». Удосконалювати вміння інтерпретувати музичні твори, навички осмисленого виконання пісні. Формувати інтерес до оперного жанру, творчості Р. Вагнера, Б. Окуджави. Виховувати шанувальників оперної музики.
Музичний матеріал:
*      Р. Вагнер. «Політ валькірій» з опери «Валькірія» (слухання);
*      Б. Окуджава. «Надії крихітний оркестрик» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян, акордеон, фортепіано), магнітофон (музичний центр, комп’ютер), нотна дошка, портрети композиторів Р. Вагнера, Б. Окуджави, репродукція картини художника П. Арбо «Валькірія», підручники «Музичне мистецтво», 8 кл. (О. В. Волошина, А. В. Левченко, О. В. Мільченко), «Музичне мистецтво», 8 кл. (Г. М. Макаренко, Т. О. Наземнова, Н. І. Міщенко, Л. О. Дорогань, Ю. О. Очаковська), «Вчимося співати», 7-8 кл. (М. К. Яскулко).
ХІД УРОКУ
 1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання пісні Б. Окуджави «Надії крихітний оркестрик».
2. Актуалізація опорних знань учнів.
*       У чому полягають особливості характеру пісеньки Герцога з опери «Ріголетто»?
*       Яку роль відіграє вона у трагічному фіналі опери?
*       Що вам відомо про творчий шлях Дж. Верді?
*       Які оперні шедеври композитора ви можете назвати?
 3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оперний жанр у XX ст. (період романтизму) набуває певного розвитку завдяки реформаторству німецького композитора Ріхарда Вагнера.
Знайомлячись із фрагментом «Політ валькірій» з опери «Валькірія» , ми спробуємо знайти відповідь на такі запитання:
*       У чому полягає вплив новаторських ідей Р. Вагнера на оперний жанр?
*       До яких музичних образів звертався композитор?
А зараз послухаймо розповіді музикознавців про Ріхарда Вагнера. 
4. Інформація музикознавців.
 Р. Вагнер
Ріхард Вагнер — видатний німецький композитор, диригент, поет-драматург, театральний діяч, мислитель (XIX ст.), представник останнього періоду розвитку музичного романтизму.
Народився Ріхард Вагнер у м. Лейпцигу у 1813 році в родині поліцейського чиновника. Батько помер за кілька місяців після народження хлопчика, і незабаром його мати вийшла заміж за театрального діяча з Дрездена. У цьому місті в оточенні театрального світу й минуло дитинство майбутнього композитора. Ріхард змалечку захоплювався літературою, багато читав і в 14 років під впливом трагедій Шекспіра написав власний літературний твір — трагедію « Лейбальд і Аделаїда».
Незабутнє враження справила на Вагнера музики Л. Бетховена до драми «Егмонт» у 1821 році (на той час його родина знову проживала в Лейпцигу). Наслідком цього були активні заняття музикою, зокрема композицією. Уже за кілька років Вагнер написав свої перші твори — сонати, п’єси для фортепіано, оркестрові увертюри, симфонію та музику до трагедії «Фауст» Й. В. Гете.
Упродовж життя Ріхард Вагнер часто переїжджав з одного міста до іншого, в основному з метою пошуків заробітку та застосування свого таланту. Серед міст, де він зупинявся, були Магдебург (там Вагнер написав свої перші опери), Рига, Париж, Дрезден, Байрейт, Цюрих, Лондон, Мюнхен. З концертними виступами побував композитор у Петербурзі та Москві.
Основний жанр творчості Вагнера — опера.
 Найвідоміші з них:
Ø  «Летючий голландець»,
Ø  «Тангейзер»,
Ø  «Лоенгрін»,
Ø  «Трістан та Ізольда»,
Ø  Тетралогія «Перстень Нібелунгів» — «Золото Рейну», «Валькірія», «Зигфрід», «Загибель богів».
Крім того, Вагнер є автором симфонії, увертюр, хорових, інструментальних та вокальних творів.
Вагнер гаряче обстоював німецькі національні традиції в музиці. У своїй творчості він використовував міфологічні сюжети, намагався поєднати музику з мовою народних легенд.
Оперні твори Вагнера відзначаються гармонійним поєднанням музики, слова й театральної дії, ґрунтуються на принципі неперервного розвитку музики (так звана «безкінечна мелодія») та системі лейтмотивів.
Тетралогію «Перстень Нібелунгів» Вагнер написав на сюжет німецько- скандинавських міфів.
«Політ валькірій» із III дії опери «Валькірія» є одним із найвиразніших програмно-зображальних симфонічних епізодів тетралогії. У ньому зображено картину польоту фантастичних войовничих створінь — валькірій на фоні розбурханої стихії грози в горах.
Високо в горах звучить переможний клич валькірій. Войовничі діви злітаються на своїх повітряних конях, збираючи душі загиблих воїнів...»
Перед тим як слухати епізод тетралогії, розгляньмо репродукцію картини французького художника П. Арбо «Валькірія».
Розгляд репродукції картини та її обговорення.
Ñ       Що зображено на картині?
Ñ       Якою є її композиція?
Ñ       Чи відчутна в ній динаміка польоту валькірій?
 Слухання «Політ валькірій».
 Послухайте, як відтворив композитор Р. Вагнер «Політ валькірій», та порівняйте з картиною П. Арбо.
*      Чи співзвучна вона музиці «Польоту валькірій»?
*      Яким ви уявляєте політ валькірій?
*      Яку характеристику звучанню та образному змісту фрагмента опери ви можете дати?
7. Розучування пісні «Надії крихітний оркестрик»
 (другий та третій куплети) Б. Окуджави.
Зверніть увагу на образний зміст пісні, особливості її виконання.
*      Які художні образи навіяла вам ця пісня? Відтворіть її образний зміст в одній із технік образотворчого мистецтва.
*      Які пісні Б. Окуджави ви можете згадати?
 8. Підсумок уроку.
*      Якими є ваші враження від звучання музики сьогоднішнього уроку?
*      Що ви думаєте з приводу реформаторських ідей Р. Вагнера?
Композитор Р. Вагнер увійшов в історію музичного мистецтва як реформатор опери й творець музичної драми. Порівняно з традиційною оперою, він зменшив роль віртуозних вокальних партій, зовнішніх ефектів, посилюючи значення оркестру. Унаслідок цього сценічна дія стала жертвою симфонічного звучання.
Посилюючи роль симфонічних номерів, уводячи систему лейтмотивів, Вагнер перетворив оперу на грандіозні програмні вокально-симфонічні твори з драматичним сюжетом.
Композитор М. Римський-Корсаков уважав, що головна сила Р. Вагнера як композитора полягає в тому, що він «є творцем чудових і поетичних картин, творцем моментів прекрасної зображальної музики, розпорошених у його драматично-музичних творах...» .
*      Як ви вважаєте, яким буде подальший розвиток оперного жанру у світовій музичній культурі?
 Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.
9. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір. Звернути увагу на фрагменти оперної музики.

Урок №6
Тема уроку: «Колискові пісні»
Мета уроку:
Навчальна: розкрити особливості жанру народної колискової пісні, розширювати  музичний  кругозір учнів, продовжити ознайомлення з жанровими поняттями української народної музики; розучити колискову пісню «Ой ходить сон»; пояснити учням побудову колискових пісень; розширювати набуті навички з відчуття ритму; повторити вивчену пісню «Ходить осінь».
 Виховна: виховувати почуття прекрасноговчити правильно добирати слова естетичних емоцій до твору, виховувати естетичний смак, ціннісні орієнтації у сфері музики. Розвивати співочі навички з урахуванням вікових особливостей учнів. Формувати здібність слухати і "чути" музику, слідкувати за розвитком музичного образу .
Розвиваюча: розвивати вокальні здібності, уяву, мислення, пам'ять; розвивати музично-ритмічний слух, пам’ять; розвинути почуття естетичної насолоди від слухання музики, особистий розвиток учнів, розвинути відчуття ритму та ансамблю під час колективного виконання пісні, здатність емоційно та виразно виконувати її.
Обладнання: музичні інструменти (фортепіано), звуковідтворювальна апаратура, фонотека, нотний матеріал, учбова дошка, плакат з картками для музичної гри, записи на дошці.
Тип уроку: комбінований.

План уроку:
1.      Організаційний момент – 1 хв.
2.      Музичне привітання – 1хв.
3.      Теоретична частина                          - 20-22 хв.:
а) Актуалізація опорних знань       -  5 хв.
б) Пояснення нового матеріалу      -  10 хв.
в)Закріплення нового матеріалу    - 5 хв.
4.      Слухання музики – 8 хв.
5.      Вокально-хорова робота -  15 хв.

Хід уроку:
1. Організаційна частина. Діти під музику заходять до класу, вчитель відмічає відсутніх в класі, створює атмосферу сприйняття нового матеріалу та виконання його вказівок.
2. Звучить музичне привітання:
-                     Усміхнись до всіх навколо.
-                     Музика чарівне диво

3. Вступ
Вчитель:  Сьогодні у нас незвичний урок, тому що ми знову поринемо у подорож по музичній країні, де переплітається історія, національні надбання, виховання цілих поколінь людей. А саме нагадаємо собі , що тема нашого семестру …
( відповіді учнів «Музика мого народу»).

Так, ми продовжуємо вивчати розмаїття української музики. Я прошу вас нагадати , на які два типи поділяється вся музика?
( народна і композиторська або авторська)

Чому вони саме так називаються ?
( відповіді дітей )

Сьогодні ми продовжимо вивчати нашу основну тему «Музика мого народу» а саме різні види пісень, і я хочу звернутися до одного з найдавніших жанрів вокального мистецтва. До якого? Я хочу, щоб ви відгадали самі.
Послухайте уважно:
Ці пісні мають дуже давнє походження. Щоб зазирнути в історію їх виникнення треба повернутися в ті часи, коли люди почали між собою спілкуватися мовою. Ця пісня зустрічає і тепер людину з самого першого дня її народження на світ. Лагіднішої пісні, мабуть, нема.

( відповіді дітей )
Вчитель: Так, це саме колискові пісні . І тема нашого уроку «Колискові пісні».

Колискова пісня, колискова –
То найперша материна мова.
Пахне вона м’ятою і цвітом,
Чебрецевим і суничним літом.
Пахне молоком і споришами…
Скільки в ній ласкавості і шани,
Скільки в ній тривожності людської,
І надій, і сивини гіркої…
Колискова пісня, колискова –
То солодка материна мова.
М. Сингаївський!
Не злічити, напевне, колискових пісень. У них – серце і душа народу, ніжність і ласка материнської мови.

Розповідь про особливості жанру колискових пісень       
Вчитель: Колискова пісня належить до жанру дитячого фольклору. Творцями і виконавцями колискових переважно є жінки – мами, бабусі, старші сестрички. Колискова – це пісня материнської душі, діалог двох сердець: дитячого і матусиного. Дитина ще не вміє говорити, а від мами вже чує колискову пісеньку, ласкавий тихенький наспів заспокоює та заколисує малюка.
Колискові пісні – цей своєрідний фольклорний жанр позначений високим поетичним світосприйманням, глибиною мелодійного звучання, багатством образів. Усю ніжність, любов, бажання бачити свою дитину щасливою, розумною, здоровою і гарною мати вкладає у невибагливі слова і просту мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Монотонний тихесенький наспів і пестливі лагідні слова мають заспокоїти, приспати дитину.
- Чи співали вам в дитинстві колискові?
 - Які колискові ви знаєте?
4. Слухання музики

Вчитель: У нас на Україні проживає чудова співачка, виконавиця українських пісень, в тому числі і народних – Ніна Матвієнко.
Давайте прослухаємо в її виконанні українську колискову пісню «Котику сіренький».
1.Котику сіренький 
                                  2.Не ходи до хати
Котику біленький
                                   Не буди дитяти
Котку волохатий
                                   Дитя буде спати
Не ходи до хати
                                    Котик воркотати.
3.Ой на кота – воркота
На дитину – дрімота
А – а, люлі, а – а, люлі
А – а……..

Прослуховування колискових –«Спят усталые игрушки» 
муз.В.Моцарта, рос.текст Г.Свириденко «Спи, моя радость, усни"

Це дуже популярна пісня, яка подобається не тільки дітям, але і дорослим, але не всі знають, що це твір великого Моцарта, і цій пісні вже понад 200 років.

-                     Розкажіть, що ви відчули прослухавши цю пісню.

Вчитель: Перш ніж ми прослухаємо чудову українську колискову «Ой ходить сон», пропоную творче завдання. Спробуйте себе в ролі композиторів, придумайте свою мелодію до цієї колискової.

1.Ой ходить сон коло вікон,                  2. Питається сон дрімоти
 А дрімота коло плота                            «Де ми будем ночувати?»

Давайте зараз уявимо, як це було колись дуже-дуже давно. Електрики тоді не було. Матуся при світлі свічки колише свою дитину.
(Прослуховують пісню «Ой ходить сон»).
У вас на партах в кожної групи лежать кольорові фішки (жовта, зелена, червона, блакитна) визначте з якою колірною гамою асоціюється пісня «Ой ходить сон». Групи відповідають.

Чому саме ці кольори?

Ви уважно прослухали, а зараз питання : так що ж таке колискова пісня ?
-                     До якого з музичних «китів» належить цей твір?
-                     Хто виконував цей твір?
Вчитель:  Колискова – це пісня для заколисування дитини, яка має повільний темп, наспівний, мелодійний характер.) Запам’ятаємо ще одне, мелодія в колискових завжди проста і слова часто повторюються, щоб дитина сприймала ніжні інтонації материнського голосу. Діти ще не розуміють текст, але добре розуміють материнські інтонації, які наче охороняють і заспокоюють дитину.


 Казка „Колискова Дряпушкові”
Він був ще зовсім маленький і дуже пухнастий – такий собі світло-сірий клубочок, але оченята вже блищали пустотливими зеленими вогниками і маленькі лапки міцно трималися за іграшки, скатертини і долоні Великих людей у його новому домі. Мабуть, тому кошеня і назвали Дряпушком.
Ще в будинку жила дівчинка. Вона була маленька, але здавалася Дряпушкові (та й собі) цілком дорослою. І поводилася відповідно, особливо щодо кошеняти. Навіть колискову йому співала. Так, так, справжню колискову пісню. Дівчинка склала її сама, бо серед маминих колисанок потрібної не знайшлося.
Пройшло три роки. Дівчинка підросла і стала готуватися до школи. Її життя сповнилося новими думками і справами, але колискова пісенька Дряпушкові залишилася обов‘язковою. І великий зеленоокий пухнастий красень-кіт не міг заснути, не почувши знайомої мелодії.
«Що буде з Дряпушком, коли я піду до школи?» - хвилювалася дівчинка. І тоді придумала: навчу колискової бабусю – хай вона співає.
Добра і лагідна бабуся одразу ж погодилася співати колискову. Дівчинка їй і каже: «Я починатиму, а ти запам’ятовуй і співай за мною, але вступай трохи пізніше»
Раз проспівали, другий, третій… Дряпушкові так сподобався спів бабусі й дівчинки, що він аж підспівував від задоволення.

Люлі, люлечки, Дряпушко
Спіть всі лапки і два вушка.

Демонстрація колискової з казки „Колискова Дряпушкові”
Розучування колискової з казки „Колискова Дряпушкові”

Заспівайте колискову з казки „Колискова Дряпушкові” спочатку всі разом, а потім розділіться на дві групи і виконайте її каноном.

Канон – це багатоголосний твір, в якому всі голоси виконують одну мелодію, вступаючи почергово.

Виконуйте колискову ніжно і лагідно, ніби заколисуючи Дряпушка.

Музично-ритмічна хвилинка.
-                     «Всі підняли руки» - ст.10
-                     «Діти встаньте»  - ст.7
-                     «У кульбабок»

5. Вокально-хорова робота  –
Виконання розспівок:
-                     «До-воробышка гнездо».
-                     Звукоряд, подвоєння звукоряду, восьмі звукоряду.
-                     Мі-я, я-мі;
-                     Там-та-ба-дам.
-                     «Братец Яков», «Апельсины».
-                     До – ре -  мі – фа -соль, мі - до.
-                     До-до – фа.
-                     «Сіра мишка», «Бабрались в брудній баюрі».


Демонстрація української народної пісні „Ой ходить сон”
Розучування пісні «Ой ходить сон».

Розучуючи пісню, зверніть увагу на наспівність, протяжність мелодії, м’яке та спокійне дихання, уповільнений темп.
Виконайте колискову «Ой ходить сон» тихо, лагідно і спокійно. Співаючи, уявіть, що ви заколисуєте маленького братика чи сестричку.

         - Колискові пісні побудовані так, що їхня ритмічна рівномірність руху мелодії заспокоює, втихомирює. Діти, особливо маленькі, ще не розуміють змісту, а відчувають лише ритмічно-мелодичну інтонацію.
         - Як треба співати колискову пісню? (У повільному темпі, ніжно, ласкаво, ніби заколисуючи маленького братика чи сестричку).

Робота над піснею „ Ой ходить сон
o   Вивчається пісня фразами, аби учні могли точно виспівати мелодію.
o   Особлива увага звертається на спів залігованих звуків та половинної з крапкою.
o   Під час співу кожного куплету треба слідкувати за голосоведінням і точним інтонуванням.

         - В якому – мінорному чи мажорному ладі – звучить ця пісня? (Відповіді дітей).


Караоке. Пісня „Ой ходить сон”
1. Ой ходить сон коло вікон,
а дрімота коло плота.
2. Питається сон дрімоти:
«Де ми будем ночувати»?
3. — Де хатинка білесенька,
Де дитинка малесенька.
4. Туди підем ночувати,
І дитину колисати.
5. А в нас хата теплесенька,
А дитина малесенька.
6. Ідіть до нас ночувати
І дитину колисати

А зараз ми проведемо конкурс на краще виконання колискової пісні (Для більш емоційного підсилення використовуємо ляльку під час інсценізації пісні.). З кожної групи виходять найяскравіші виконавці і виконують пісню по 2 куплети). Проводиться оцінювання співу.

Чиє виконання вам сподобалося найбільше? Чому?

(Слідуюче завдання полягає у тому, щоб написати якнайбільше асоціацій, які викликає колискова. У кожної групи лежить картка, яка називається «Асоціативний кущ»)


КОЛИСКОВА


(на кожному промінчику групи записують свої асоціації пов’язані з колисковою). Після зачитування своїх асоціацій, потрібно відзначити найцікавіші та неповторні з іншими групами асоціації.

6. Підбиття підсумків уроку.
Сьогодні ми познайомилися ще з одним жанром української народної пісенної творчості – колисковими піснями – і вивчили кілька з них.

Отже, підбиваючи підсумки нашого уроку, я думаю , що ви запам’ятаєте ще один вид пісні, з яким людина пов’язана все своє життя – це колискова пісня. Звідки вона бере свої початки; про що розповідає; чому має такий характер і мелодію ?

( відповіді учнів)

Ми з вами завершуємо сьогоднішній урок, щоб зустрітись на наступному і знову пуститися в плавання на хвилях музичного мистецтва.
( оцінювання учнів)
Музичне прощання

Комментариев нет:

Отправить комментарий